جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

احتمالاً باید بدانید که مغزی شیرآب دیگر مثل گذشته ساختار ساده و یکسانی ندارد. برای هر یک از انواع شیرآلات ساختمانی که در حال حاضر شما در بازار مشاهده می‌کنید، یک مغزی خاص وجود دارد. البته در اصول و کارکرد تفاوتی ندارند؛ اما ساختارشان با یکدیگر متفاوت است. از این رو شناخت مغزی آب اهمیت زیادی دارد؛ به ویژه اگر قصد خرید و تعویض مغزی را داشته باشید. برای همین ما در این مقاله هرآنچه نیاز است که در خصوص مغزی شیر آب را بدانید، برایتان نوشته‌ایم تا شناخت بیشتری در این وسیله کاربردی پیدا کنید.

شیرآلات با کیفیت را می توان از ما بخواهید.

مغزی شیر آب چیست؟

مغزی شیر آب که در شیرآلات جدید به آن کارتریج هم گفته می‌شود، درواقع قطعه‌ای است که میزان جریان و فشار آب را کنترل می‌کند. علاوه بر این مغزی شیر از چکه کردن آب در هنگام بسته بودن جلوگیری می‌کند.

کارکرد مغزی شیر آب چگونه است؟

کارکرد کلی تمامی انواع مغزی شیر آب به این صورت است که با چرخش دسته یا بالا و پایین شدن اهرم، سوراخ خروجی آب باز و بسته خواهد شد. در هنگام بسته شدن شیر، جلوی فضای خروجی مغزی یا کارتریج گرفته می‌شود و به ازای هر مقداری که دسته‌ها می‌چرخند یا حرکت می‌کنند، خروجی باز خواهد شد. حالا اینکه کارکرد هر مغزی دقیقاً به چه صورت است، بسته به نوع مغزی متفاوت خواهد بود.

انواع مغزی شیر آب

در حالت کلی مغزی شیر به دو دسته تقسیم می‌شوند:

مغزی شیر کنترل کننده حجم آب (دیسک سرامیکی): در این نوع مغزی، حجم شیر آب به راحتی قابل‌کنترل است.

البته مغزی شیر برای آب سرد و گرم تفاوت جزئی دارد و آن نوع چرخش است. کارتریج آب گرم و سرد به ترتیب در خلاف جهت و جهت عقربه ساعت جریان آب را باز می‌کند.

مغزی شیر سرد و گرم (ترموستاتیک): این نوع بیشتر در شیرآلات جدید استفاده می‌شود که آب سرد و گرم را برای دستیابی به آب ترکیب می‌کند.

البته می‌توان مغزی شیر را از دیدگاه دیگری هم تقسیم‌بندی کرد و آن مغزی شیر کلاسیک و مغزی شیر اهرمی است. مغزی شیر کلاسیک که از نوع دیسک سرامیکی است، باید از دو عدد برای هر یک از دسته‌ها استفاده کرد که هر یک به دو خروجی آب سرد و گرم متصل هستند. در این حالت مغزی می‌تواند به‌صورت نیم دور یا تمام دور حرکت کند. البته مغزی نیم دور نسبت به تمام دور جدیدتر و باکیفیت‌تر است. در نوع اهرمی، حرکت مغزی برای باز و بسته کردن جریان آب به سمت بالا و پایین است و با حرکت به سمت چپ و راست، سردی و گرمی آب تنظیم می‌شود.

البته دسته‌بندی دیگری هم وجود دارد که به‌صورت ۱۶ نقطه و ۲۰ نقطه هستند. این دو بر اساس برجستگی، شیارها و خارهای موجود در ساقه با یکدیگر متفاوت هستند که کاربرد مخصوص به خود را هم دارند.

آیا می‌توان بر اساس روش دیگری هم تقسیم‌بندی کرد؟ بله.

  • کارتریج سرامیکی: این کارتریج‌ها از مواد سرامیکی ساخته شده‌اند و بسیار مقاوم و با دوام هستند. آن‌ها به‌خوبی جلوی نشت آب را می‌گیرند و به کنترل دقیق جریان و دما کمک می‌کنند. کارتریج سرامیکی معمولاً در شیرآلات آشپزخانه استفاده می‌شود.
  • کارتریج فولادی: این کارتریج‌ها از فلزات مثل برنج یا فولاد ساخته می‌شوند و عمر طولانی دارند. آن‌ها معمولاً در شیرآلات مختلفی از جمله شیر حمام استفاده می‌شوند.
  • کارتریج دیسکی: این نوع کارتریج دارای دیسک‌های مسی یا سرامیکی است که با یکدیگر تراکم می‌کنند تا جریان آب را کنترل کنند. آن‌ها برای کنترل دما و جریان دقیق در شیرآلات آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کارتریج بالابرنده: این نوع کارتریج به وسیلهٔ یک ستون بالابرنده به بالا و پایین حرکت می‌کند تا جریان آب و دما را کنترل کند. این کارتریج‌ها معمولاً در شیرآلات حمام مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مغزی شیر در طول زمان چه اتفاقی می‌افتد؟

مغزی شیر آب یک قطعه مصرفی است. هر قطعه مصرفی هم در طول زمان و استفاده دچار فرسایش و خوردگی می‌شود. البته یک مورد دیگر را هم باید اضافه کرد و آن پوشیده شدن آن با رسوبات موجود در آب معدنی است که یکی از دلایل اصلی به‌حساب می‌آید. از طرفی هرچه میزان باز و بسته شدن شیر آب بیشتر باشد، سرعت آسیب‌دیدگی آن هم افزایش خواهد یافت.

به این نکته هم دقت داشته باشید که تمامی مغزی‌های شیر آب باید عوض شوند؛ البته زمانی که یکی از علائم زیر را مشاهده کردید:

  • چکه کردن آب
  • هرز رفتن مغزی (مطالعه مقاله جلوگیری از هرز رفتن شیر آب را از دست ندهید.)
  • سفت شدن بیش‌ازحد
  • شل شدن
  • تغییر میزان فشار و جریان آب در هنگام استفاده (برای مثال، هنگامی که شیر را باز می‌کنید، به‌صورت خودکار بسته می‌شود.)

آیا قابل تعمیر است؟ خیر. قطعات مصرفی به هیچ وجه ارزش تعمیر ندارند و بهترین کار تعویض آن‌ها با یک مدل نو است.

در خصوص میزان عمر مغزی شیر هم نمی‌توان اطلاعات دقیقی را بیان کرد. بسته به میزان استفاده و کیفیت آب منطقه، طول عمر مغزی هم متفاوت خواهد بود. البته فکر نکنید که اگر از مغزی استفاده نکنید، طول عمر آن بیشتر می‌شود. استفاده نکردن طولانی‌مدت هم باعث گرفتن رسوبات و سفتی آن خواهد شد.

بهترین راهکار خرید شیرآلاتی است که مغزی شیر باکیفیتی دارند. برندهای متفرقه‌ای از شیرآلات و مغزی آن‌ها وجود دارند؛ اما خرید این نوع شیرآلات و لوازم جانبی آن‌ها چیزی جز ضرر برای شما نخواهد داشت. شما می‌توانید برای خرید بهترین شیرآلات به سایت محصولات آرتین مراجعه کنید و یا با کارشناسان از طریق شماره ۰۲۱۵۱۰۸۸ تماس بگیرید تا بتوانند شما در خرید راهنمایی کنند.

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

دفتر مرکزی:  تهران، پایین تر از میدان بنی هاشم، ساختمان 202، طبقه سوم، واحد 33

کارخانه: تهران، جاده خاوران، شهرک صنعتی عباس آباد، بلوار خیام، خیابان بهارستان یکم، پلاک 852، شیرآلات آرتین

021-51088

info@artinfaucet.com